Какво е синя светлина и колко е вредна ?

07.02.2020 13:04:20

Какво е синя светлина и колко е вредна ?

Въпреки че е напълно естествена, синята светлина може да повлияе на съня ви и емоционалното състояние. До появата на изкуственото осветление слънцето е било основният източник на светлина и хората прекарвали вечерите си в (относителна) тъмнина. Сега в голяма част от света вечерите са осветени и ние приемаме лесния ни достъп до всички тези лумени за даденост.

 

Но може би това всъщност не е в наша полза. Присъствието на светлина през нощта обърква биологичния часовник на тялото ни и това се отразява на сънят ни.

 

Какво е синя светлина?

Не всички цветове на светлината имат еднакъв ефект. Синият цвят, който е полезен през дневните часове, защото повишава вниманието, времето за реакция и настроението,  е в нащ ущърб през нощта. Присъствието на устройства с екрани, както и енергийно ефективното осветление, увеличава излагането ни на синя светлина, особено след залез.

 

Светлина и сън

Всеки има различен дневен ритъм, но средната продължителност е 24 и една четвърт часа. Дневния ритъм на хората, които стоят до късно, е малко по-дълъг. Ритмите на по-ранобудните птици не достигат 24 часа. Д-р Чарлз Чайслер от Медицинското училище в Харвард показва, през 1981 г., че дневната светлина поддържа вътрешния часовник на човек в съответствие с околната среда.

 

Лошо ли е излагането на нощна светлина?

Някои проучвания предполагат връзка между излагането на светлина през нощта  като работа през нощната смяна с  някои видове рак, диабет, сърдечни заболявания и затлъстяване. Това не е доказателство, че излагането на светлина през нощта причинява тези състояния, нито е ясно защо може да е лошо за нас. Но знаем, че излагането на светлина потиска отделянето на мелатонин, хормон, който влияе върху дневния ритъм.

 

Дори приглушената светлина може да попречи на ритъма на човека и отделянето на мелатонин. „Дори само осем лукса ниво на яркост, превишено от повечето лампи за маса и около два пъти повече от нощна светлина, има негативен ефект“ отбелязва Стивън Локли, изследовател на съня в Харвард. „Светлината през нощта е част от причината, поради която много хора не получават достатъчно сън“ казва Локли, а изследователите свързват краткия сън с повишен риск от депресия.

 

Ефекти от синя светлина и сън

Докато светлината от всякакъв вид може да потисне секрецията на мелатонин, синята светлина през нощта влошава ситуацията. Изследователи от Харвард и техните колеги провели експеримент, сравнявайки ефектите от 6,5 часа излагане на синя светлина и излагане на зелена светлина със сравнима яркост. Синята светлина потиска мелатонина за около два пъти по-дълго, отколкото зелената светлина и измества ритъма с два пъти повече (3 часа срещу 1,5 часа).

 

LED излагане на синя светлина

Компактните флуоресцентни крушки и LED светлини са много по-енергийно ефективни от старомодните крушки с нажежаема жичка, с които сме израснали. Но те също са склонни да произвеждат повече синя светлина. Несъмнено най-големият източник на синя светлина са екраните, пред които прекарваме все повече време и най-вече нашия телефон. Според популярно изследване човек поглежда телефона си средно по 52 пъти на ден.

 

Защитете се от синя светлина през нощта

  • Избягвайте да гледате ярки екрани два до три часа преди лягане.
  • Използвайте нощен режим или филтри за лимитиране на синята светлина чрез редактиране на настройките на телефона или специални приложения.
  • Използвайте специални стъклени протектори за дисплея с лимитиращ ефект на синята светлина.

Коментари

Тази статия все още няма коментари

Остави коментар

Полезни

Полезно

Какво е синя светлина и колко е вредна ?

Какво е синя светлина и колко е вредна ?

Въпреки че е напълно естествена, синята светлина може да повлияе на съня ви и емоционалното състояние. До появата на изкуственото осветление слънцето беше Въпреки че е напълно естествена, синята светлина може да повлияе на съня ви и емоционалното състояние. До появата на изкуственото осветление слънцето беше 2020-02-07T14:55:29+02:00 Какво е синя светлина и колко е вредна ?

<p>Въпреки че е напълно естествена, синята светлина може да повлияе на съня ви и емоционалното състояние. До появата на изкуственото осветление слънцето е било основният източник на светлина и хората прекарвали вечерите си в (относителна) тъмнина. Сега в голяма част от света вечерите са осветени и ние приемаме лесния ни достъп до всички тези лумени за даденост.</p> <p>&nbsp;</p> <p>Но може би това всъщност не е в наша полза. Присъствието на светлина през нощта обърква биологичния часовник на тялото ни и това се отразява на сънят ни.</p> <p>&nbsp;</p> <h4>Какво е синя светлина?</h4> <p>Не всички цветове на светлината имат еднакъв ефект. Синият цвят, който е полезен през дневните часове, защото повишава вниманието, времето за реакция и настроението,&nbsp; е в нащ ущърб през нощта. Присъствието на устройства с екрани, както и енергийно ефективното осветление, увеличава излагането ни на синя светлина, особено след залез.</p> <p>&nbsp;</p> <h4>Светлина и сън</h4> <p>Всеки има различен дневен ритъм, но средната продължителност е 24 и една четвърт часа. Дневния ритъм на хората, които стоят до късно, е малко по-дълъг. Ритмите на по-ранобудните птици не достигат 24 часа. Д-р Чарлз Чайслер от Медицинското училище в Харвард показва, през 1981 г., че дневната светлина поддържа вътрешния часовник на човек в съответствие с околната среда.</p> <p>&nbsp;</p> <h4>Лошо ли е излагането на нощна светлина?</h4> <p>Някои проучвания предполагат връзка между излагането на светлина през нощта &nbsp;като работа през нощната смяна с &nbsp;някои видове рак, диабет, сърдечни заболявания и затлъстяване. Това не е доказателство, че излагането на светлина през нощта причинява тези състояния, нито е ясно защо може да е лошо за нас. Но знаем, че излагането на светлина потиска отделянето на мелатонин, хормон, който влияе върху дневния ритъм.</p> <p>&nbsp;</p> <p>Дори приглушената светлина може да попречи на ритъма на човека и отделянето на мелатонин. &bdquo;Дори само осем лукса ниво на яркост, превишено от повечето лампи за маса и около два пъти повече от нощна светлина, има негативен ефект&ldquo; отбелязва Стивън Локли, изследовател на съня в Харвард. &bdquo;Светлината през нощта е част от причината, поради която много хора не получават достатъчно сън&ldquo; казва Локли, а изследователите свързват краткия сън с повишен риск от депресия.</p> <p>&nbsp;</p> <h4>Ефекти от синя светлина и сън</h4> <p>Докато светлината от всякакъв вид може да потисне секрецията на мелатонин, синята светлина през нощта влошава ситуацията. Изследователи от Харвард и техните колеги провели експеримент, сравнявайки ефектите от 6,5 часа излагане на синя светлина и излагане на зелена светлина със сравнима яркост. Синята светлина потиска мелатонина за около два пъти по-дълго, отколкото зелената светлина и измества ритъма с два пъти повече (3 часа срещу 1,5 часа).</p> <p>&nbsp;</p> <h4>LED излагане на синя светлина</h4> <p>Компактните флуоресцентни крушки и LED светлини са много по-енергийно ефективни от старомодните крушки с нажежаема жичка, с които сме израснали. Но те също са склонни да произвеждат повече синя светлина. Несъмнено най-големият източник на синя светлина са екраните, пред които прекарваме все повече време и най-вече нашия телефон. Според популярно изследване човек поглежда телефона си средно по 52 пъти на ден.</p> <p>&nbsp;</p> <h4>Защитете се от синя светлина през нощта</h4> <ul> <li>Избягвайте да гледате ярки екрани два до три часа преди лягане.</li> <li>Използвайте нощен режим или филтри за лимитиране на синята светлина чрез редактиране на настройките на телефона или специални приложения.</li> <li>Използвайте специални <a href="https://smartstyle.bg/products?search=eye+defend">стъклени протектори за дисплея</a> с лимитиращ ефект на синята светлина.</li> </ul>

Сравнение на продукти