Поръчай по телефона!
02 963 2230

Какво е синя светлина и колко е вредна ?

Feb/ 7/2020

Какво е синя светлина и колко е вредна ?

Въпреки че е напълно естествена, синята светлина може да повлияе на съня ви и емоционалното състояние. До появата на изкуственото осветление слънцето е било основният източник на светлина и хората прекарвали вечерите си в (относителна) тъмнина. Сега в голяма част от света вечерите са осветени и ние приемаме лесния ни достъп до всички тези лумени за даденост.

 

Но може би това всъщност не е в наша полза. Присъствието на светлина през нощта обърква биологичния часовник на тялото ни и това се отразява на сънят ни.

 

Какво е синя светлина?

Не всички цветове на светлината имат еднакъв ефект. Синият цвят, който е полезен през дневните часове, защото повишава вниманието, времето за реакция и настроението,  е в нащ ущърб през нощта. Присъствието на устройства с екрани, както и енергийно ефективното осветление, увеличава излагането ни на синя светлина, особено след залез.

 

Светлина и сън

Всеки има различен дневен ритъм, но средната продължителност е 24 и една четвърт часа. Дневния ритъм на хората, които стоят до късно, е малко по-дълъг. Ритмите на по-ранобудните птици не достигат 24 часа. Д-р Чарлз Чайслер от Медицинското училище в Харвард показва, през 1981 г., че дневната светлина поддържа вътрешния часовник на човек в съответствие с околната среда.

 

Лошо ли е излагането на нощна светлина?

Някои проучвания предполагат връзка между излагането на светлина през нощта  като работа през нощната смяна с  някои видове рак, диабет, сърдечни заболявания и затлъстяване. Това не е доказателство, че излагането на светлина през нощта причинява тези състояния, нито е ясно защо може да е лошо за нас. Но знаем, че излагането на светлина потиска отделянето на мелатонин, хормон, който влияе върху дневния ритъм.

 

Дори приглушената светлина може да попречи на ритъма на човека и отделянето на мелатонин. „Дори само осем лукса ниво на яркост, превишено от повечето лампи за маса и около два пъти повече от нощна светлина, има негативен ефект“ отбелязва Стивън Локли, изследовател на съня в Харвард. „Светлината през нощта е част от причината, поради която много хора не получават достатъчно сън“ казва Локли, а изследователите свързват краткия сън с повишен риск от депресия.

 

Ефекти от синя светлина и сън

Докато светлината от всякакъв вид може да потисне секрецията на мелатонин, синята светлина през нощта влошава ситуацията. Изследователи от Харвард и техните колеги провели експеримент, сравнявайки ефектите от 6,5 часа излагане на синя светлина и излагане на зелена светлина със сравнима яркост. Синята светлина потиска мелатонина за около два пъти по-дълго, отколкото зелената светлина и измества ритъма с два пъти повече (3 часа срещу 1,5 часа).

 

LED излагане на синя светлина

Компактните флуоресцентни крушки и LED светлини са много по-енергийно ефективни от старомодните крушки с нажежаема жичка, с които сме израснали. Но те също са склонни да произвеждат повече синя светлина. Несъмнено най-големият източник на синя светлина са екраните, пред които прекарваме все повече време и най-вече нашия телефон. Според популярно изследване човек поглежда телефона си средно по 52 пъти на ден.

 

Защитете се от синя светлина през нощта

  • Избягвайте да гледате ярки екрани два до три часа преди лягане.
  • Използвайте нощен режим или филтри за лимитиране на синята светлина чрез редактиране на настройките на телефона или специални приложения.
  • Използвайте специални стъклени протектори за дисплея с лимитиращ ефект на синята светлина.

Коментари

Тази статия все още няма коментари

Остави коментар

Съвети

Съвети

Какво е синя светлина и колко е вредна ?

Какво е синя светлина и колко е вредна ?

Въпреки че е напълно естествена, синята светлина може да повлияе на съня ви и емоционалното състояние. До появата на изкуственото осветление слънцето беше Въпреки че е напълно естествена, синята светлина може да повлияе на съня ви и емоционалното състояние. До появата на изкуственото осветление слънцето беше 2020-02-07T07:55:29-05:00 Какво е синя светлина и колко е вредна ?

Въпреки че е напълно естествена, синята светлина може да повлияе на съня ви и емоционалното състояние. До появата на изкуственото осветление слънцето е било основният източник на светлина и хората прекарвали вечерите си в (относителна) тъмнина. Сега в голяма част от света вечерите са осветени и ние приемаме лесния ни достъп до всички тези лумени за даденост.

 

Но може би това всъщност не е в наша полза. Присъствието на светлина през нощта обърква биологичния часовник на тялото ни и това се отразява на сънят ни.

 

Какво е синя светлина?

Не всички цветове на светлината имат еднакъв ефект. Синият цвят, който е полезен през дневните часове, защото повишава вниманието, времето за реакция и настроението,  е в нащ ущърб през нощта. Присъствието на устройства с екрани, както и енергийно ефективното осветление, увеличава излагането ни на синя светлина, особено след залез.

 

Светлина и сън

Всеки има различен дневен ритъм, но средната продължителност е 24 и една четвърт часа. Дневния ритъм на хората, които стоят до късно, е малко по-дълъг. Ритмите на по-ранобудните птици не достигат 24 часа. Д-р Чарлз Чайслер от Медицинското училище в Харвард показва, през 1981 г., че дневната светлина поддържа вътрешния часовник на човек в съответствие с околната среда.

 

Лошо ли е излагането на нощна светлина?

Някои проучвания предполагат връзка между излагането на светлина през нощта  като работа през нощната смяна с  някои видове рак, диабет, сърдечни заболявания и затлъстяване. Това не е доказателство, че излагането на светлина през нощта причинява тези състояния, нито е ясно защо може да е лошо за нас. Но знаем, че излагането на светлина потиска отделянето на мелатонин, хормон, който влияе върху дневния ритъм.

 

Дори приглушената светлина може да попречи на ритъма на човека и отделянето на мелатонин. „Дори само осем лукса ниво на яркост, превишено от повечето лампи за маса и около два пъти повече от нощна светлина, има негативен ефект“ отбелязва Стивън Локли, изследовател на съня в Харвард. „Светлината през нощта е част от причината, поради която много хора не получават достатъчно сън“ казва Локли, а изследователите свързват краткия сън с повишен риск от депресия.

 

Ефекти от синя светлина и сън

Докато светлината от всякакъв вид може да потисне секрецията на мелатонин, синята светлина през нощта влошава ситуацията. Изследователи от Харвард и техните колеги провели експеримент, сравнявайки ефектите от 6,5 часа излагане на синя светлина и излагане на зелена светлина със сравнима яркост. Синята светлина потиска мелатонина за около два пъти по-дълго, отколкото зелената светлина и измества ритъма с два пъти повече (3 часа срещу 1,5 часа).

 

LED излагане на синя светлина

Компактните флуоресцентни крушки и LED светлини са много по-енергийно ефективни от старомодните крушки с нажежаема жичка, с които сме израснали. Но те също са склонни да произвеждат повече синя светлина. Несъмнено най-големият източник на синя светлина са екраните, пред които прекарваме все повече време и най-вече нашия телефон. Според популярно изследване човек поглежда телефона си средно по 52 пъти на ден.

 

Защитете се от синя светлина през нощта

  • Избягвайте да гледате ярки екрани два до три часа преди лягане.
  • Използвайте нощен режим или филтри за лимитиране на синята светлина чрез редактиране на настройките на телефона или специални приложения.
  • Използвайте специални стъклени протектори за дисплея с лимитиращ ефект на синята светлина.

Сравнение на продукти
Do NOT follow this link or you will be banned from the site!

Нашият онлайн магазин използва така наречените „Бисквитки“ Научете повече за нашата политика за поверителност и нашата политика за Бисквитки